Bättre...

...i ryggen idag! Skönt! Var & dansade igår, kul men jobbigt. Var hemma vid 19.45 & vid strax efter åtta så sov jag sött i soffan... Skulle ju bara vila lite innan jag gick ut med Halleballe... 
Bosse hade gått runt Apladalen med honom, tur var väl det för jag vaknade inte förräns vid fyra i morse... Kröp ner i sängen hos grabbarna ett par timmar innan det var dax för jobbet. Har känt mig ganska pigg idag! =)

På tal om jobbet ja... Han som fick "min" tjänst har sagt upp sig. Så nu har jag ett jobb till att söka! Snacka om virrig arbetssituation...

På torsdag är det Halloween-fest på dagis. Valfritt att klä ut barnen. Känns inte som att jag kommer gå & köpa maskeradkläder för ett tillfälle som jag dessutom inte uppskattar. Är kanske lite gammalmodig av mig, men jag tycker inte att Allhelgonahelgen ska vara nåt amerikanskt jippo utan "firas" enligt svenska traditioner. Vad tycker ni? 

Ny tradition för vår del är att gå till kyrkogården, tända ljus & skänka en extra tanke till de som lämnat oss. Dessutom är det ju otroligt vackert med alla ljus som brinner överallt!

Kommentarer
Postat av: hilda

vill du höra lite halloweenhistoria så ska du prata med mig..halloween kommer inte ens från usa och det är en äldre tradition i sverige än att tända ljus på gravarna. Sedan tycker jag absolut att man ska tända ljus och liknande. Tänker själv göra det och tänker prata med barnen om det med.hehe..lät aggresivt..men det menar ja inte..vill bara att du ska förstå tanken bakom..puss på er :)

2008-10-29 @ 22:35:31
URL: http://molnina.blogg.se/
Postat av: hilda igen

Har då Halloween en plats bland svenska traditioner?? Faktum är att seder ur det gamla bondesamhället har flera stora likheter. Även här tände man brasor för att hålla borta häxor, varulvar och troll. Runt allhelgonahelgen skar barn ut dödskalleansikten i urholkade rovor, och sprang sedan runt med dessa för att tigga.



Seden att tända ljus på gravarna är betydligt nyare här i vårt land, den härstammar från södra Europa.

(tagit från en hemsida)

2008-10-29 @ 22:36:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0